Herpes I Ögat

Herpes I Ögat

Strindbergs Intima Teater

August 25, 2021, 10:24 pm

Nu har vi släppt biljetterna till Lycko-Pers resa! Det blir en magisk resa det. Den 17e oktober har vi kollationerning, mitt i stadsteaterns scenografi. Allt överlappar den här hösten. I söndags var det sista föreställningen av "Föreställningar" så i går kunde stadsteatern äntligen bygga sin scenografi till "Den halvfärdiga himlen". Dom har fått repetera i "Föreställningars" scenografi nu i ett par veckor, precis som "Lycko-Per" kommer få repetera i "Halvärdiga himlens" Scenografi i ett par veckor. Och så "Strindbergs värld", ja den får vi spela i den scenografi som står. Nästa gång är 3 oktober, kl 19:00. Då blir det mingel innan föreställningen. Vänföreningen, Strindbergssällskapet och en skolklass från Dandery kommer. Och förhoppningsvis fler Strindbergsnyfikna!

Harkins teater

strindbergs intima teater evenemang

"Har ni varit på lekplatsen i Vasaparken? Det är ett vidrigt ställe! " "Jag är rädd att det bara blir mer och mer avfall och allt färre djur. " "Ingen egentligen kan veta vem som är ett barns fader. " - Laura ur Strindbergs "Fadren" ​ En föreställning där opera, dans, text och nyskriven klassisk musik utforskar moderskapet. Hur är det att vara mamma i dag? Hur ser normer, förväntningar och nedärvda beteenden ut? Och vad sa Strindberg egentligen om modersrollen? Vi vrider och vänder på moderskapets alla sidor och avigsidor och mal ner alltsammans till ett poetiskt och lekfullt collage med många bottnar. Sångare: Lona Mohr Villadsen Dansare: Jenny Nilson Skådespelare: Anna Thiam Pianist: David Wärn Regi: Franciska Löfgren Nyskriven musik: Molly Kien SCENER UR ETT MODERSKAP READINGS Kom och lyssna på morgondagens dramatiker på SIT! Readings av nyskriven dramatik på SIT sista söndagen varje månad kl. 12:00. FRI ENTRÉ SKICKA IN DITT MANUS HÄR Varmt välkomna! Info om föreställningar, gästspel och kurser

Inspelning av Moderskärlek. Missa inte vår livestreaming ikväll Tors 26/3 kl. 19. Länk finns på vår hemsida. På torsdag 26/3 kl. 19 kommer vi att LIVESTREAMA Moderskärlek. Gå in på vår hemsida och tryck på länken. Moderskärlek är ett samarbete mellan Strindbergs Intima Teater och Teater Västmanland. On Thursday 26/3 kl. In 19 we will LIVESTREAMA Mother Love. Go on our website and hit the link. Mother love is a collaboration between Strindberg's Intima Theater and Theater Västmanland. Translated På torsdag 26/3 kl. 19 kommer vi att LIVE STREAMA Moderskärlek. Sista föreställningen för nu med detta imponerande gäng. En stor glädje att få arbeta med dem! Tack till fint samarbete med fantastiska Teater Västmanland! Och tack till Amatörteatrarnas Riksförening i Västerås. Och tack ALLA som har hjälpt till att ta fram denna fina föreställning! Och tack publiken som kom och tittade! Vi ses snart igen! 🌟 Moderskärlek. Premiär 6 mars på Strindbergs Intima Teater. I samarbete med Västmanlands Teater.

Regi: Anna Pettersson. Medverkande: Bodil Malmberg, Astrid Tägt, Hanna Lekander, Alva Pettersson. Ljus och musik: Gustave Lund. Kostym: Anita Darmark. Mask: Cais-Marie Björnlod. Koreografi film: Susanne Jaresan @hannalekanderswe @alvapetter # bodilmalmberg. 🌺 🌸 🌺 🌸 🌺 🌸 🌺 🌸 🌺 Vi säljer färre biljetter för att det ska bli glesare i salongen. Ons 18/3 och fre 20/3 finns ett fåtal biljetter kvar. Moderskärlek på Strindbergs Intima Teater. Medverkande: Hanna Lekander, Alva Pettersson, Bodil Malmberg, Astrid Tägt. Foto: Per Bolkert. @hannalekanderswe @alvapetter # bodilmalmberg Vi säljer färre biljetter för att det ska bli glesare i salongen. Ons 18/3 kl. 19 och fre 20/3 finns ett fåtal biljetter kvar. @hannalekanderswe @alvapetter # bodilmalmberg We sell fewer tickets for there to be sparse in the salon. Wed 18/3 kl. 19 and Fri 20/3 there are a few tickets left. Mother love at Strindberg's Intima Theater. In collaboration with Västmanlands Theater. Participation: Hanna Lekander, Alva Pettersson, Bodil Malmberg, Astrid Tägt.

Kulturdelen: Shakespeares dotter på Strindbergs Intima Teater

strindbergs intima teater barnhusgatan stockholm

av Martina Montelius. Nu är repetitionerna i full gång efter ett långt sommarlov. Scengolvet är målat, rullstolen desinficera. Det är bara att tuta och köra. Dramatikern är själv med på scen, det är hon som manövrerar hjulen. Med hjälp av Figge vår regissör. Och emellanåt en hjälpande hand av Karla och grannen Börje, eller? Premiären är den 6 oktober. Dödsdansen spelas t. o. m 30 maj!!! "Snillrikt! " Sundsvalls Tidning "Tre utmärkta aktörer" Expressen "Skådespelarna... är mycket roliga mitt eländet"SvD "Falks och Lindströms Edgar och Alice framstår verkligen som fullständigt galna - på ett alldeles normalt sätt. I dessa stunder ger svänget svindel" Nummer Calle Flygare teaterskola Ikväll elevuppspel från Calle Flygare teaterskola. Barn och ungdomar spelar Oliver twist och Höghus. Låt de unga o gamla mötas på Intima teatern- precis som August ville. 2:a publikgenrepet av Dödsdansen Nu börjar det dra ihop sig till premiär. Andra mötet med publik. Pirrigt. Men det ska det vara. Gårdagens kommentar från publiken:Vilken Dödsdans!

barbra teater

Recension: Ett drömspel - Strindbergs Intima teater | SvD

Medverkar gör också Stig Björkman, Oatesexpert och författare. Medverkande: Bo Corre, Cecilia Nilsson, Gerhard Hoberstorfer, Stig Björkman Gitarr: Jordi Almeida Idag är första läsningen av Dödsdansen. Samarbetet mellan Strindbergsteatern och Stockholms stadsteater fortsätter. Skådespelare, producenter, marknadsförare, teknisk personal, teaterchef, scenograf, kostymör, ja, alla är här denna första arbetsdag. Vi befinner oss på scenen med Strindbergs örninna som vakar över oss. Sven Haraldsson visar sin scenografimodell Marika Lindström gör Alice Ulf Eklund gör Kurt Niklas Falk gör Edgar Mia Winge regissör ger sig i kast med sin stora uppgift, med stor entusiasm. Banjo från Stadsteaterns marknadsavdelning och Daniel tekniker. Teaterchefen berättar om Spöksonaten på Strindbergs tid. "Claesson tar fram det bästa hos skådespelarna" SvD "Det är stiligt och skickligt" Expressen "Elegant och exakt spel av de båda aktriserna" Aftonbladet "Nilsson är helt enkelt lysande" SvD "På kornet" Aftonbladet "Fina skådespelarinsatser" DN "Nilsson och Corre... hängiven närvaro " Strindbergs besöker Malou i Eftertio TV4 Onsdag 10 februari Strindbergs intima teater gästar Malou i Eftertio på TV4 kl 11.

Cecilia Djurberg ser "Ett drömspel" med nutidsstämpel Av: Cecilia Djurberg Publicerad: 01 september 2019 kl. 03. 45 Foto: per bolkert Hannes Meidal och Gunnel Lindblom i "Ett drömspel". Under Anna Petterssons ledning har Strindbergs Intima teater blivit en plattform för att undersöka Strindberg ur nya vinklar. Ofta i form av intressanta, dekonstruerande bråk med hans pjäser. Nu har turen (eller oturen) kommit till Ett drömspel, där författaren själv enligt sina berömda ord "sökt härma drömmens osammanhängande men skenbart logiska form". Petterssons tidigare angreppsmetoder, som att plocka isär och bygga om texterna, ofta rekonstruera snarare än dekonstruera, funkar inget vidare på en pjäs som är irrationell redan i sin originalform. Pettersson låter också i stora drag texten få vara ifred denna gång, men drar ändå dess "blandning av minnen, upplevelser, fria påhitt, orimligheter och improvisationer" vidare. Det blir några fyndiga samtidskommentarer, som en rolig, ifrågasättande utvikning av Officerens kränkthet, men också rena obegripligheter som gång på gång får mig att fastna i frågetecken kring varför vissa ändringar och strykningar gjorts.

  • Strindbergs intima teater julafton
  • Strindbergs intima teater stockholm stockholm
  • Kontakta oss | ICA Kvantum Sjöbo
  • Recension: Ett drömspel - Strindbergs Intima teater | SvD
  • Recension: Projekt: Moder - Strindbergs Intima teater | SvD

De största ingreppen har dock drabbat själva teaterrummet, med hjälp av scenografen Jan Lundberg. Redan i foajén planteras, så att säga, förväntningarna på en annorlunda upplevelse. Där har en riktig gräsmatta rullats ut, och en påtagligt autentisk naturdoft får en och annan gräsallergiker att knorra av obehag. Stora krukväxter (av plast! ) ackompanjerar symboliken, som kan tänkas ha att göra med Strindbergs intresse för naturvetenskap, samtidens intresse för klimatfrågor och/eller pjäsens tidlösa diskussion om vad som är sant, verkligt, diktat eller drömt. Inne i salongen finns en gradäng uppe på vridscenen; publiken som väljer att sitta där får fysiskt förändrade perspektiv under föreställningen. På motsatt sida har några av de ordinarie salongsstolarna plockats bort i mitten av salongen och spelet spränger sig in bland publiken. Sjumannaensemblen fixar utmaningen att skifta spelriktningar, men lyckas sämre med några av de många rollbytena. För personerna klyvs och fördubblas här långt mer än Strindberg uppmanar till.